piątek, 22 stycznia 2016

Wybieramy najlepsze pączki w centrum Poznania na Tłusty Czwartek!

Tłusty czwartek nadchodzi wielkimi krokami. Gdzie trafiłem na najsmaczniejsze pączki w centrum Poznania? Poniżej znajdziecie wyniki mojego małego słodkiego dochodzenia.



W swoim rankingu uwzględniłem sześć adresów z okolic Półwiejskiej, więc ścisłego centrum. Gdybyście znali godne polecenia cukiernie z pączkami w nieco dalszych zakątkach miasta - dajcie znać w komentarzu. To zaczynamy!

1. Cukiernia Elite

Adres 

Strzelecka 2

Zakres cen

2,20 zł za pączki z ajerkoniakiem 

Godziny otwarcia 

poniedziałek - sobota - 08:00-18:00
niedziela - 09:00-18:00

Facebook


To stary wyjadacz na poznańskiej mapie wypieków cukierniczych, który dodatkowo wygrywał już konkursy na najlepsze pączki. Lepszej reklamy chyba nie trzeba. Mnie osobiście - trochę dziwi ta ocena. W trakcie wizyty do wyboru były pączki z powidłami za 2,20 zł. Wyglądały w sumie nieźle - nie stoją w tym samym szeregu co napompowane spodki z hipermarketu. Pączka oblewała spora ilość lukru, a z wierzchu obsypany został solidną porcją skórki pomarańczowej. Ciasto było dość pulchne i dobrze łączyło się z kwaskowym smakiem śliwkowych powideł. Było jednak zbyt tłuste i ogólnie szału nie robiło. O jego smaku zapomniałem 10 minut później. Generalnie - trochę taki pączek kupiony z braku laku w osiedlowym sklepie do szybkiej kawy po obiedzie. 


2. Smażalnia Pączków

Adres 

Półwiejska 9

Zakres cen

1,50 zł - 2,50 zł

Godziny otwarcia 

poniedziałek - sobota - 08:00-18:00
niedziela - 09:00-18:00



Kto nie zna Smażalni Pączków na Półwiejskiej? To tu przychodziło się na jeszcze ciepłe bułeczki w trakcie okienek na studiach. Wchodząc do środka uderza momentalnie zapach ciasta drożdżowego. Do wyboru jest szeroka gama dodatków klasycznych jak konfitura z malin, śliwek czy porzeczek oraz nieco oryginalniejszych: biała lub mleczna czekolada, czy też toffi. Smaków jest więcej, jednak z reguły w danym dniu oferta jest zawężona do kilku smaków. Mój wybór padł na pączka z jagodami w cenie 2 zł. Dodatki nieowocowe kosztują 2,50 zł, a za 1,50 zł dostajemy pączka bez nadzienia. Szkoda, że moja sztuka nie była już ciepła. W tym wypadku pączek został także solidnie potraktowany porcją lukru. W smaku był przez to bardziej słodki, więc dodatek czekolady oznaczałby pewnie odlot w słodką otchłań. Po wgryzieniu się w ciasto okazało się być sprężyste i mokre w środku, jednak przesadnie spłaszczyło się. Nie przeszkadzało mi to specjalnie i po zjedzeniu byłem zadowolony. Smażalnia Pączków dobrze się spisała. 


3. Zagrodnicza Cafe

Adres 

Królowej Jadwigi 60A

Zakres cen

2 zł za pączka z ajerkoniakiem

Godziny otwarcia 

poniedziałek - piątek - 6:30-17:00
sobota - 08:00-12:00
niedziela - nieczynne

Facebook



Cukiernię Zagrodniczą łatwo przyuważyć w drodze tramwajem między AWF-em a Półwiejską. Blisko tam z przystanku, więc po pączki (i nie tylko) daleko iść nie trzeba. Po wejściu potrzebuję chwili namysłu, czy oby na pewno mogę wezmę coś na wynos. Lokal wygląda bardziej na kawiarnię niż cukiernię, więc to dodatkowy atut. Po chwili dostrzegam ostatnie pączki za szybką. Do wyboru mam jedynie te z ajerkoniakiem z dodatkiem lukru i czekolady na wierzchu. Po zapłaceniu 2 zł wychodzę z pączkiem zapakowanym w papier i już nie mogę doczekać się konsumpcji. Obłędny jest przede wszystkim ajerkoniak w środku - intensywnie żółty, aromatyczny i gęsty. Samo ciasto jest dość zbite i niezbyt słodkie (nawet dodatek słodkiego wierzchu niewiele zmienia). Sam pączek wypada więc dość przeciętnie, choć wnętrze z ajerkoniaku było na piątkę z plusem. Nie wiem czy takie same pączki trafiają do innych punktów - w końcu Zagrodnicza to sieć. Warto by to sprawdzić. 

4. Kandulski (Stary Browar)

Adres 

Półwiejska 42

Zakres cen

2 zł za pączka z ajerkoniakiem

Godziny otwarcia 

poniedziałek - sobota - 09:00-21:00
niedziela - 10:00 - 20:00

Facebook



Kandulski to imperialista na rynku wyrobów cukierniczych w naszym kraju. Na jedną z jego wielu kawiarni natknąć się można w Starym Browarze. Wykorzystałem więc swoją przerwę w pracy, by szybko przetestować ich pączki. Do wyboru były jedynie z ajerkoniakiem w środku (wszędzie ten ajerkoniak!), a na wierzchu  z czekoladą i skórką pomarańczową. Cena - 2 zł. Wyglądały nieźle, ale okazało się po ugryzieniu, że są wysuszone na wiór. Swoje musiały zdążyły odleżeć, bo pieczone tego dnia na pewno nie były. Ajerkoniakowe wnętrze trochę ratowało sytuację, jednak zbyt rzadka konsystencja poskutkowała sporym kleksem żółtej mazi na moim bucie. Nauczka na przyszłość - uważać na płynne nadzienia i brać serwetki, jeśli jest taka opcja. Niestety, ale Kandulski się nie popisał.

5. Cukiernia Pawłowicz

Adres 

Półwiejska 27

Zakres cen

2-4 zł

Godziny otwarcia 

poniedziałek - piątek - 09:00-20:00
sobota - niedziela - 10:00 - 20:00

Facebook



Cukiernia Pawłowicz działa na Półwiejskiej już od jakiegoś czasu. Ciężko ominąć wzrokiem żółty szyld zachęcający do zakupu gorących pączków i drożdżówek, a jednak dopiero niedawno zawitałem u nich pierwszy raz. Podchodząc do witryny od razu rzucił mi się w oczy pączek obsypany płatkami migdałowymi... Bez względu na nadzienie wiedziałem, że za chwilę będzie mój. Po zapytaniu pani oznajmiła, że w środku pączek kryje konfiturę z róży - może być! Za kwotę 2,70 zł dostałem zgodnie z obietnicą z szyldu cieplutkiego pączka, którego po ekspresowym sfotografowaniu spróbowałem. To była bajka! Ciasto było pulchne i mięciutkie, a smak delikatnie waniliowy i wyważony co do ilości cukru. Konfitura różana była świetnym dopełnieniem całości, nie mówiąc o obfitej ilości migdałów na wierzchu. Byłem tak zachwycony, że zapomniałem o sfotografowaniu wnętrza pączka - serio! Gdyby nie zjedzone wcześniej pozostałe pączki, nawet nie wahałbym się i wrócił po pączka z czekoladą. Pawłowicz, świetna robota! 


6. Piekarnia - Cukiernia Liczbańscy

Adres 

Plac Bernardyński 5

Zakres cen

2-4 zł

Godziny otwarcia 

poniedziałek - piątek - 05:30-18:00
sobota - 06:00 - 15:00
niedziela - 09:00 - 14:00

Facebook



Na ostatni ogień poszła cukiernia Państwa Liczbańskich na Placu Bernardyńskim. Trafiłem tam po godzinie 15, więc nie załapałem się już na klasyczne pączki. Zostały za to małe pączusie serowe na wagę w cenie 21 zł/kg. Za dwie kulki zapłaciłem 1 zł. Choć podszedłem do nich sceptycznie, miło mnie zaskoczyły - wnętrze było bardzo mięciutkie, trochę wilgotne i niezbyt słodkie. Jedyny minus - zamiast cukru pudru użyto kryształu, który mi nie pasował. Oprócz tego - żałowałem, że nie wziąłem ich więcej.

---


Tak wygląda zestawienie. Wnioski? Ajerkoniak jest chyba królem nadzień w poznańskich cukierniach. A tak serio - Cukiernia Pawłowicz jest niekwestionowanym zwycięzcą, natomiast największy zawód dokonał się u Kandulskiego. Konkluzja nie jest zaskoczeniem - pączki, które są pieczone na miejscu, u niedużego producenta, będą zawsze lepsze, niż te produkowane na szerszą skalę. Jeśli znacie jakieś miejsca, które Waszym zdaniem powinny się znaleźć w tym zestawieniu - piszcie śmiało. Już teraz życzę wszystkim wyjątkowo smakowitego i ociekającego lukrem Tłustego Czwartku. I niech nikt nie zasłania się dietą na drodze do odnalezienia tego najpyszniejszego pączka ;-) 




3 komentarze:

  1. Otworzyli jeszcze niedawno Starą Pączkarnię na Półwiejskiej. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super paczki w małej cukierni na pętli Ogrody, były gruszecki ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. mmmmm, ja pewnie Tlusty czwartek spedze w Hanka cafe Lunch, na kawusi i pączusiu

    OdpowiedzUsuń

Gdzie zjeść w Poznaniu?

Pierwszy albo drugi raz w Poznaniu? Dla ułatwienia wyboru restauracji przygotowałem poniższe zestawienie. To dziesięć zgoła różny...